6 tipů, jak ušetřit čas a peníze na svatební oznámení
1. Nejprve si sestavte seznam hostů a počet pozvánek.
Cena pozvánek se může lišit v závislosti na výběru kartonu, způsobu tisku a případných dalších ozdobách a detailech. Největším faktorem, který ovlivňuje nabídku svatebních oznámení, je však jejich množství!
Mnoho grafiků a designérů potřebuje znát alespoň orientační množství svatebních oznámení či jiných tiskovin, aby vůbec mohlo začít s cenovou nabídkou, a nejčastěji se ceny pohybují na klouzavé stupnici, což znamená, že čím více jich potřebujete, tím levnější je cena za kus (některé výrobní a administrativní náklady jsou pevně stanovené a pak se dělí množstvím pozvánek, které si objednáváte).
Pokud si na začátku špatně spočítáte seznam hostů a necháte si vyhotovit málo pozvánek, může být další tisk 10-20 pozvánek navíc poměrně nákladný. Proto si před konečnou realizací několikrát vše přepočítejte, ať vám pak nevznikají zbytečné náklady navíc.
Což nás přivádí k dalšímu bodu…
2. Objednejte si náhradní oznámení!
Svým klientům vždy doporučujeme objednat 5-10 náhradních svatebních oznámení v závislosti na celkovém počtu hostů (pokud máte více než 150 hostů, zvážili bychom objednání více náhradních oznámení).
Nikdy nevíte, jestli jste náhodou na seznam hostů nezapomněli zařadit bratrance nebo jste třeba měli několik nečekaných „ne“ a na seznamu „možná“ je host, který se vám tam původně nevešel, ale rádi byste ho pozvali!
Stává se také, že rodiče opravdu chtějí pozvat Petra a Lucii a seznam hostů se neustále rozšiřuje nad počet oznámení, o kterých jste si mysleli, že je potřebujete.
3. Nenechávejte objednávání pozvánek na poslední chvíli.
Tohle je docela jednoduché. Dejte si pozor, aby mezi datem svatby a vyřízením oznámení uplynulo zhruba 6 měsíců.
Standardní lhůta pro rozeslání svatebních oznámení se pohybuje kolem 2-3 měsíců. Pokud si najednou uvědomíte, že vám do svatebního dne zbývají pouhé 4 měsíce, ale chcete svatební oznámení s vlastním designem a/nebo tiskem na fólii (tyto procesy mohou trvat 4-6 týdnů), narazíte na takzvané „expresní poplatky“, což je v podstatě příplatek za posunutí objednávky před standardní výrobní lhůtu.
Abyste se vyhnuli těmto zbytečným výdajům a možnému vyčerpání svatebního rozpočtu, počítejte s dostatečnou časovou rezervou.
4. Zvažte, co je pro vás nejdůležitější a jakého vzhledu chcete dosáhnout.
Svým svatebním klientům vždy říkáme, aby utráceli peníze za to, na čem jim opravdu záleží! Někdy je to na jídlo a víno nebo třeba na květiny a detaily, jako jsou svatební tiskoviny.
Možná si tolik nelámete hlavu s pozvánkami, ale chcete mít dokonalou uvítací ceduli, kterou si můžete po velkém dni pověsit doma na památku. Při objednávání tiskovin se tedy přirozeně můžete rozhodnout pro úspornější varianty, jako je digitální tisk (namísto knihtisku a fólie) a výběr předem připraveného designu, než abyste si nechali navrhnout něco na míru, jedinečného pro vás.
Zvažte také, jaké kartičky budete opravdu pro své hosty potřebovat, a co naopak není nutné do svatebního oznámení zahrnout.
Možná vám tradiční RSVP nevyhovují? Místo toho se můžete rozhodnout přidat na spodní stranu pozvánky číslo mobilního telefonu, svatební webové stránky nebo e-mailovou adresu. To se hodí i v případě, že si opravdu přejete něco jako zlatou fólii, ale nemáte na to rozpočet. Použijte peníze, které jste se chystali utratit za tu kartičku navíc, a dejte je na získání vzhledu vašich vysněných svatebních oznámení!
5. Náklady na rozeslání oznámení
Poslat oznámení skrze klasickou poštu může být sice krásné, ale poměrně nákladné. Obzvlášť v případě, že plánujete větší svatbu. Při objednávání pozvánek na to nezapomeňte myslet.
Možná se vám opravdu líbí čtvercový design pozvánek, ale obvykle mají velikost 14-15 cm, což je automaticky může řadit do jiné kategorie poštovních dopisů, za které budete muset něco málo připlatit. Vynásobte tyto náklady 150 pozvánkami a BUM, poštovné se vám právě zvýšilo, a to ne zrovna málo!
Stejná situace platí pro hmotnost a tloušťku svatebních tiskovin. Ta velká nadýchaná mašle, kterou zavážete svatební oznámení, může vypadat jako sen, ale možná budete muset zvážit jejich ruční doručení nebo opět zdvojnásobit náklady na poštovné.
Někdy se může vyplatit zvážit náklady na benzín, když se o víkendu vydáte na pěkně dlouhou cestu, abyste pozvánky doručili osobně – možná zjistíte, že je to levnější!
6. Kontrola!
Když procházíte procesem korektury (kontrola správnosti a kvality před tím, než dáte zelenou tisku) při objednávání svatebních oznámení, ujistěte se, že před schválením k tisku zkontroluje korekturu několik lidí!
Vy, váš snoubenec, vaše maminka, vaše sestřenice, ať se na to podívá co nejvíce očí!
Upozorňujeme, že to není proto, abyste získali jejich názor na kreativitu (samozřejmě kromě vašeho snoubence – návrh by se měl líbit VÁM, ne někomu jinému), ale spíše proto, abyste zkontrolovali, zda jsou všechna jména, data, časy, adresy, pravopis a specifikace zakázky správné!
Pokud návrh schválíte k výrobě a po obdržení finálního produktu zjistíte, že je v něm chyba, nesete 100% odpovědnost za plné náklady na dotisk! A to není žádná legrace. Nejenže budete muset čekat na dotisk, ale jsou to další peníze, které jste nemuseli utratit